29/03/10

Letare vierte ai parlamentârs furlans

La professore Silvana Schiavi Fachin, esperte di insegnament plurilengâl, e à scrit une letare vierte ai parlamentârs furlans Pegorer, Saro e Pittoni in relazion ai lôr dubis su la pussibilitât di meti in vore lis propuestis fatis dal Comitât pe Autonomie e il Rilanç dal Friûl inte conference stampe di lunis passât. Intal prin coment o cjatais il test de letare.

25/03/10

Letare vierte a Tondo e Molinaro

Il Comitât 482 al à scrit une letare vierte al president de regjon Tondo e al assessôr regjonâl pe culture Molinaro sui ritarts inte politiche di tutele des minorancis linguistichis inte regjon Friûl - Vignesie Julie. Lei la letare achì.

22/03/10

Mobilitazion pai dirits dal Friûl

Lunis ai 22 di Març e je stade presentade, intant di une conference stampe che si è tignude a Udin, une propueste ae Comission Paritetiche Stât / Regjon par prontâ des normis di atuazion dal Statût di autonomie regjonâl che a garantissin formis di tutele plui largje pe lenghe furlane. La iniziative e je stade inmaneade dal Comitât pe autonomie e pal rilanç dal Friûl cu la colaborazion di altris sogjets. Ancje il Comitât 482 al à dât il so contribût e achì o podês cjatâ la riflession che o vin fat par cheste ocasion.

21/03/10

Aghe e dirits: une bataie cence confins


Ai 22 di Març e cole la Zornade internazionâl de aghe. Pe ocasion us proponìn la traduzion par furlan, curade di Licio De Clara (Serling), de letare pastorâl dal vescul Luis Infanti Della Mora che al partìs propit dal teme de aghe par svilupâ une riflession impuartante su lis responsabilitâts di ogni persone inte lote pe dignitât dal om e pe difese de nature.
Il vescul, che al è di divignince furlane, al fevele prin di dut de situazion che al à sot dai voi intal so teritori, o sei la part de Patagonie che e je in Cile, ma i temis che al fronte no àn confins e a son impuartants ancje par nô che o vivìn ta cheste bande dal mont: il valôr de aghe; il rapuart dal om cu la tiere e cu lis risorsis naturâls; i pericui che cierts sistemis economics a àn su chest ecuilibri; il svilup di modei che no fischin il teritori; la solidarietât cun chei altris popui.
Il Comitât 482 al è impegnât sul front dai dirits linguistics, parcè alore tocjâ chescj temis? Prin di dut parcè che no vivìn fûr dal mont cemût che cualchidun al volarès fâ intindi: il nestri impegn al è dentri de societât furlane e la nestre lote e je peade a chês altris bataiis pai dirits, come che o vin ricuardât plui voltis ancje par mieç de ZFD. E po parcè che ta chest cuadri di rispiet pal ambient e pal om a àn un puest di prin plan ancje lis lenghis. Cun di fat, fevelâ di difese dal ambient e dal teritori e lassâ fûr lis lenghis che ta chel teritori a son nassudis e si son svilupadis e sarès dome ipocrisie.

20/03/10

Dongje dai lavoradôrs furlans

Ai 19 di Març cualchi miâr di furlans – lavoradôrs, students e pensionâts, nassûts achì o rivâts di inaltrò – al à sfilât pes stradis di Udin in rispueste ae clamade di Cgil, Cisl e Uil de provincie di Udin. E je stade la manifestazion di place plui partecipade che si à viodût in Friûl intai ultins agns.
Tal mieç di dute chê int a jerin ancje un pôcs di membris dal Comitât 482 che a àn sfilât in forme anonime, cence bandieris e cence strissons, par pandi la lôr solidarietât a chei lavoradôrs che a lotin pal difindi il lôr puest di vore (e, magari cussì no, a ‘nd è pardabon tancj: de Safilo di Martignà e di Prissinins ae Leader Pumps di Trasaghis, juste par fâ doi nons), ma ancje par testemoneâ la voie di tornâ a puartâ la “cuestion furlane”, cun dutis lis sôs musis, al centri de atenzion.
Se cheste crisi e à mostrât in maniere clare i problemis de economie furlane, e je ancje vere che la situazion e je penze ancje su altris fronts, cuntun Friûl simpri plui margjinalizât e viodût juste tant che teritori di servizi par infrastruturis che a coventin a altris; un Friûl che si volarès cence vôs e cence identitât. La manifestazion di vuê, almancul in part, e tacave a poni chest probleme.
Si trate, alore, di pensâ e di meti in vore un gnûf model di svilup pe nestre tiere. Nô o crodìn che si puedi e si vedi di cjapâ cheste strade e o crodìn ancje che cualsisei progjet che al vueli lâ ta cheste direzion al sarà çuet se nol promovarà e nol valorizarà la nestre identitât, a tacâ des nestris lenghis: furlan, sloven e todesc. Lenghis che a puedin ancje jessi une risultive di svilup. Se dome si volarà investî su di lôr cun convinzion.
In place a jerin tantis bandieris dal Friûl: un segnâl che alc si à dismot. In place si sintive tancj di lôr a fevelâ par furlan, intant dai discors uficiâi no: un segnâl che alc al à ancjemò di dismovisi.

15/03/10

La Italie come la Cine?

O leìn sul sît de agjenzie reuters che lis lenghis des 56 minorancis linguistichis ricognossudis de Cine a son in pericul di estinzion par vie de politiche di assimilazion metude in vore dal regjim di Pechin. In particolâr la imposizion di bande dal Stât cinês dal mandarin tant che uniche lenghe di podê doprâ inte scuele e je une des resons plui fuartis di preocupazion pe lôr sorevivence. Par dî la veretât, se o cjalìn al spazi che i ven lassât al furlan a scuele (e no dome li), no nus somee che il Stât talian si compuarti cetant miôr dal regjim cinês cu lis sôs minorancis linguistichis.

13/03/10

Pai dirits dal popul furlan

Al è stât screât il gnûf blog dal Comitât pe autonomie e il rilanç dal Friûl. Il Comitât al à colaborât cetantis voltis insieme al Comitât 482 inte lote pe rivendicazion dai dirits fondamentâi dal popul furlan.