27/02/10

27 di Fevrâr: Zornade Furlane dai Dirits

"Al è zaromai di un pôcs di agns che, ai 27 di Fevrâr, il Comitât 482 al celebre la Zornade Furlane dai Dirits. Chê date, di fat, e ricuarde la Joibe Grasse dal 1511 cuant che si impià il riviel popolâr plui grant inte storie dal Friûl: un episodi storic che, fûr di ciertis leturis stereotipadis che cualchidun al va dilunc a proponi, al mostre a clâr che lis comunitâts furlanis a jerin prontis a doprâ ogni mieç par difindi i lôr dirits."
Al tache cussì il messaç dât fûr dal Comitât 482 pe Zornade Furlane dai Dirits. La version integrâl dal test le cjatais intal spazi dai coments o ben sul sît dal Comitât.
Buine Zornade Furlane dai Dirits a ducj!

2 commenti:

Comitât 482 ha detto...

27 di Fevrâr: Zornade Furlane dai Dirits (I part)

Al è zaromai di un pôcs di agns che, ai 27 di Fevrâr, il Comitât 482 al celebre la Zornade Furlane dai Dirits. Chê date, di fat, e ricuarde la Joibe Grasse dal 1511 cuant che si impià il riviel popolâr plui grant inte storie dal Friûl: un episodi storic che, fûr di ciertis leturis stereotipadis che cualchidun al va dilunc a proponi, al mostre a clâr che lis comunitâts furlanis a jerin prontis a doprâ ogni mieç par difindi i lôr dirits.
Vuê, compagn di chê volte, si cjate simpri cui che al è pront a dineâ o a usurpâ chei dirits. Vuê, compagn di chê volte, al covente che i furlans a rivendichin i lôr dirits e a lotin par difindiju. Dut câs, tantis robis a son cambiadis, a tacâ dai sistemis par puartâ indenant la lote: îr cun ronceis, pichis e arcabûs; vuê cun mobilitazions democratichis, bataiis civîls e resistence no violente.
Il Comitât 482 al è nassût cun chê di difindi i dirits linguistics e nazionâi des diviersis comunitâts minorizadis dal Friûl e, duncje, al è propit su chest teren che o vin miôr movisi. Dut câs, chest nol vûl dî che dutis chês altris cuestions no nus tocjin. Par esempli, ancje in Friûl, i efiets de crisi economiche internazionâl a son denant dai voi di ducj. No podìn, duncje, no jessi dongje di chei che ta chescj mês a àn pierdût il lôr puest di vore e a chei che a son daûr a batisi par difindilu. Ce che nus cjate malfidents, invezit, al è cemût che la politiche regjonâl, une volte finide la crisi, al pâr che e ponti plui a tornâ a proponi un model di svilup compagn di chel di cumò, impen di imbastînt un alternatîf in stât di resisti miôr ai efiets des crisis finanziariis e economichis, e ancje ae concorince internazionâl. Cun di plui, o stimìn vergognôs il compuartament di cui che al profite des dificoltâts puartadis de crisi par meti sot atac o limitâ i dirits, sei intal mont dal lavôr che inaltrò. Al sarès miôr che lis autoritâts no cjapassin masse sot gjambe chês bandieris furlanis che plui di une volte i lavoradôrs a àn jevât intant des lôr mobilitazions…
Cuant che o fevelìn di model di svilup alternatîf, no pensìn dome al mont dal lavôr, ma ae societât interie. Cun di fat, al covente un sisteme di autoguvier reâl des comunitâts locâls che al sepi gjestî cun cussience lis risorsis umanis e naturâls che un teritori variât e complès tant che il Friûl al ufrìs e no fiscâlis pal interès di altris. Ce bisugne vino di eletrodots che a savoltin il teritori e che la lôr energjie i covente a altris? Ce nus servissie une linie feroviarie a alte velocitât che e sbreghe fûr la Basse e che no à nancje une fermade in Friûl? A son juste dôs des milante domandis che o varessin gust di fâi a chei che a imponin lis lôr sieltis a di une tiere e a di un popul che al pâr che nol vedi nancje il dirit di vierzi bocje. Tant di cjapiel, alore, denant des mobilitazions di chei furlans che a rivendichin il dirit di decidi dal lôr destin e dal avignî de tiere là che a vivin.
(...)

Comitât 482 ha detto...

27 di Fevrâr: Zornade Furlane dai Dirits (II part)

(...) E ce dî po dai dirits linguistics dai furlans? La leç statâl 482/99 e à juste finît dîs agns e, se no si varan novitâts, in curt si cjatarìn al so funerâl. Cun di fat, al va dilunc il tai progressîf des risorsis che a coventin par metile in vore. Par dodis lenghis e par passe trê milions di citadins, intal 2010, no varìn nancje doi milions di euros. Forsit, inte Union Europeane, dome la Grecie e rive a fâ piês di cussì… E intant che i nestris politics a restin cidins, si sassine la 482, ven a dî la leç che e varès di meti in vore l’articul 3 de Costituzion de Republiche taliane! E in Regjon ce sucedial? La gnove leç sul furlan, la 29/07, e reste ferme e lis risorsis si sbassin. Partîts e politics si mandin di Erode a Pilât, e nissun di lôr al fâs pardabon alc par cambiâ cheste situazion. Al è pardabon dongje, aromai, il pericul di pierdi chel che si à rivât a otignî cun agns e agns di bataiis democratichis.
In Regjon e je stade fate buine ancje une leç sui dialets di çocje venite. Nus àn dite che e covente par difindi la diviersitât linguistiche de nestre tiere, ma ce difese puedie rivâ di cui che al cîr dal continui di sdrumâ jù lis politichis linguistichis che la leç za e previodarès? Aromai lu àn capît benon ducj chei che – come il Comitât 482 – al è di agns che si batin pai dirits linguistics dai furlans, dai slovens e dai todescs dal Friûl. O sperìn che un tant no ur tocji ancje a chei che – furlans o no – a doprin fevelis di stamp venit. E cemût dismenteâ rom e sinti che, in Friûl compagn che in Italie, no dome no si ju ten di minorance linguistiche, ma dispès si ju discrimine a palês?
Nol è chest l’avignî che o volìn pal Friûl e al è par chest che no restarìn a cjalâ dut chest in cidin. Pal rispiet che o puartìn pes bataiis e pai sacrificis dai nestris paris si refudìn di sbassâ il cjâf e o lin dilunc a rivendicâ i nestris dirits linguistics e nazionâi. Cussì, compagn dai nestris vons, o alcìn la bandiere dai dirits e dal autoguvier, par fâ sù un Friûl che al sedi Patrie di dirits par dutis e par ducj.

Udin, Fevrâr dal 2010

Il puartevôs dal Comitât 482
Carli Pup