16/03/12

Tant par no stracapîsi...

Dal moment che su la cuistion de "ratifiche" de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis de bande dal Consei dai ministris talian e je stade fate cetante confusion, miôr sclarî cualchi pont. Cun di fat il prin comunicât stampe dal Consei di ministris, che cumò al è stât mendât, al fevelave di "ratifiche" de Cjarte e tancj di lôr lu àn cjapât par bon di plante fûr e, di chê strade, si à let intervents trionfalistics e fintremai articui di stampe che a disevin che di cumò indenant lis minorancis linguistichis a podaran gjoldi di dirits linguistics che, in realtât, a jerin bielzà garantîts cu la leç statâl 482/99! Su la atenzion e la precision che cierte stampe e à par chestis tematichis o vin za vût ocasion di fevelâ e nol è il câs di tornâi parsore... Par no stracapîsi, duncje, viodìn di lâ par ordin.
1) Il Consei dai ministris al à fat bon il disen di leç su la ratifiche de Cjarte. Chest al vûl dî che il test al varà cumò di passâ l'esam des dôs ramis dal Parlament e po jessi firmât dal president de Republiche taliane. Dome in chê volte la ratifiche e deventarà reâl.
2) Viodût che si trate di un disen di leç, no si à nissune sigurece sui timps che a coventaran par rivâ insom cul percors de ratifiche. Duncje al è stât fat un pas indenant che nus svicine ae ratifiche, ma no savìn cuant che chest obietîf al sarà otignût.
3) Il disen di leç no si à ancjemò rivât a viodilu e, duncje, no si sa cuâi che a sedin i nivei de ratifiche proponude. Cun di fat, il percors al permet ancje di ratificâ la Cjarte in maniere parziâl, o sei garantint dome il rispiet di cierts ponts de Cjarte e no di ducj. Viodût che il comunicât dal Guvier Monti al citave in maniere esplicite tant che riferiment di base pal test de ratifiche la leç statâl 482/99, al ven di pensâ che a saran garantîts almancul i nivei di tutele za previodûts de leç. Cence viodi il test però al è pussibil di dî. Al è duncje impuartant che i parlamentârs che si cjataran a esaminâ il disen di leç - almancul chei che a rivin di chenti o di altris areis interessadis de cuistion - si impegnin par che no si ledi sot di cierts nivei di tutele.
4) Ancje cuant che si rivarà ae ratifiche, si varà un strument di pression in plui par difindi i nestris dirits linguistics, ma si à di tignî a ments che i proviodiments pratics di podê meti in vore a nivel statâl a restin chei previodûts de 482/99. La stesse leç che il guvier Monti cu la ultime finanziarie al à depotenziât di brut cul gjavâi buine part des risorsis finanziariis. Su chest ultin pont, o lin a dilunc a viodi il cidin cuasi totâl di mieçs di comunicazion, politics e associazions di cjase nestre. Nol è un biel segnâl...

Nessun commento: