30/01/13

E l'articul 3 dal Statût di Autonomie?

Ai 31 di Zenâr a colin i 50 agns dal Statût di Autonomie de Regjon Friûl - Vignesie Julie. Al è in gracie di cheste autonomie che la nestre tiere e à podût fâ pas indenant une vore impuartants, pas che forsit in dì di vuê tancj a dan par scontâts cence domandâsi in ce condizions che o saressin se no vessin vût cheste autonomie e cence domandâsi in ce stâts che o finiressin se o vessin di pierdile.
Vuê forsit plui che in altris moments, ancje par vie de apatie di tancj di lôr, la nestre autonomie e je sot atac. Par difindile e par incressile però no bastin lis peraulis. Di une bande al covente savêle esercitâ no par garantî cualchi privileç, ma par ufrî un model di guvier che al permeti ai citadins e aes comunitâts che si aministre di vivi miôr (sul front dai dirits, dal ambient, dai servizis, dal lavôr e v.i.). Di chê altre bande al covente motivâle, ven a dî spiegâ il parcè de nestre specialitât. Une specialitât che no si fonde plui su lis resons che a podevin jessi 50 agns indaûr, ma che in dì di vuê si fonde dome suntun element: la presince, ancjemò maioritarie, di comunitâts che a fevelin intune lenghe divierse di chê dal stât.
Su chest secont pont però la Regjon in chescj agns e à fat pardabon pôc, par no dî che e je lade di chê altre bande... La prossime legjislature no podarà fâ di mancul di frontâ chest grop, almancul che no si vueli riscjâ di pierdi la nestre autonomie. Intai 50 agns dal Statût, duncje, il Comitât 482 adun cu la associazion slovene Edinost al à dât fûr un comunicât stampe, inviât ancje a ducj i conseîrs regjonâi, là che si riclame la atenzion su chest aspiet. Un aspiet che al è leât prin di dut al articul 3 dal Statût di Autonomie che, in buine sostance, al reste ancjemò dome su la cjarte. Il test integrâl dal comunicât lu cjatais intal spazi dai coments e sul nestri sît internet.

1 commento:

Comitât 482 ha detto...


50° anniversario dello Statuto di Autonomia, per le lingue minorizzate non è ancora tempo di festeggiare


Il 31 gennaio 2013 il Consiglio regionale festeggerà i cinquant’anni dello Statuto speciale della Regione autonoma Friuli - Venezia Giulia. Si tratta indubbiamente di un’occasione importante per evidenziare i cambiamenti e le opportunità di crescita che la Carta fondativa della Regione ha permesso in questo mezzo secolo di storia ai cittadini del Friuli - Venezia Giulia. Sarebbe però un errore cadere nella trappola della retorica dimenticando quanto, di quello Statuto, rimane ancora lettera morta.
È il caso dell’articolo 3 dello Statuto regionale, relativo alla tutela dei diritti delle minoranze linguistiche, cui si è data e si continua a dare un’interpretazione tanto restrittiva che la stessa Corte Costituzionale nella sentenza n. 15 del 1996 si era sentita in dovere di denunciare tale carenza legislativa. A chi si chiedesse il perché di una tale affermazione, basterebbe ricordare che ai quindici anni di ritardo rispetto agli Statuti speciali della Valle d’Aosta e del Trentino - Alto Adige e al mancato rispetto della X disposizione transitoria che stabiliva l’immediata applicazione della “tutela delle minoranze linguistiche in conformità con l’art. 6”, si sono infatti aggiunte prima l’assenza e poi la violazione delle norme riguardanti l’uso delle lingue minoritarie nell’insegnamento, nella pubblica amministrazione, nei mezzi di comunicazione, nella toponomastica.
In un periodo in cui la nostra Regione si trova al centro di ripetuti attacchi tesi a ridurne, quando non a cancellarne completamente l’autonomia, tale tematica assume una rilevanza ancora maggiore considerato che l’unica ragione che ancora ci permette di considerarci una Regione speciale nell’ambito dello Stato italiano è la presenza maggioritaria di comunità linguistiche e nazionali diverse da quella italiana. Riteniamo pertanto opportuno, nel 50° anniversario della promulgazione dello Statuto regionale, richiamare l’attenzione su questo tema. Questa legislatura regionale è ormai agli sgoccioli, ma crediamo sia fondamentale per chi siederà nel prossimo Consiglio regionale assumere tale questione come centrale non solo per dare corpo a quanto enunciato dall’articolo 3 dello Statuto di Autonomia, ma anche per dare finalmente una risposta alle ripetute violazioni delle norme statali e regionali di tutela delle minoranze, e per ridare senso alla specialità e all’autonomia del Friuli - Venezia Giulia rispondendo così a quanti ne vorrebbero celebrare il funerale.

Samo Pahor (Edinost družbeno politično društvo)

Carli Pup (Comitât – Odbor – Komitaat – Comitato 482)