09/02/13

Titui in ros e pagjinis in blanc

Se bo glas naših dolin ugasnu?  La vôs de nestre valade si distudaraie? Chest titul in ros al vierç il numar di cheste setemane dal Novi Matajur, il setemanâl dai slovens de provincie di Udin. Magari cussì no, la domande no je un esercizi di retoriche e nancje une maniere di fâ alarmisim. Il parcè dal risi che il Novi Matajur nol jessi plui al è spiegât in maniere une vore clare intai trê articui - un par sloven standard, un inte varietât slovene des valadis e un par talian - là che la redazion e conte la situazion critiche che il gjornâl si cjate a vivi. A rindi inmò plui di impat il messaç e je po la sielte, une vore sufierte, di lassâ in blanc dutis lis pagjinis dal setemanâl fûr che la prime. Un efiet, chel che al fâs il sfueâ un gjornâl vueit, che al vâl forsit di plui di tantis peraulis.
Di dulà nassie cheste situazion. Di une bande dai tais intai finanziaments e dai ritarts inte erogazion dai fonts assegnâts (ma cui che al spiete intal framieç al à di paiâ, par esempli, i dipendents, la stamparie, lis spesis di spedizion, lis boletis e v.i.): il stes probleme che al colpìs ancje altris mieçs di informazion che a doprin une lenghe minorizade (juste al 28 di Zenâr al Comitât 482 i è stât domandât di intervignî intune conference stampe là che Radio Onde Furlane e Radio Spazio 103 a denunciavin la lôr situazion une vore grivie). Di chê altre bande si à però di zontâ ancje une inchieste de finance che di passe un an e je daûr a blocâ lis risorsis che i spietaressin al Novi Matajur daûr de leç su la stampe. Un tant, si dîs, al coventarès par sclarî i rapuarts che a son tra il setemanâl e il cuotidian Primorski Dnevnik. Une vicende che e je pardabon di no crodi: prime si invide i sogjets che a àn finalitâts similârs a colaborâ tra di lôr par ridusi i coscj e miorâ i risultâts e po, a cui che lu fâs, i si mande la finance par viodi ce che al è sot…
Par savê alc di plui si pues lei chest articul dal Novi Matajur o cjatâsi vinars ai 15 di Fevrâr, a sîs e mieze sot sere, alì dal Slovenski Kulturni Center di Sant Pieri. Vuê plui che in altris moments al è impuartant dâsi dongje e sostignîsi, furlans cun slovens, slovens cun furlans. Il Friûl nol à nissun avignî se chestis dôs comunitâts a van al mancul, se chestis lenghis si sfantin e se cui che i da vôs al siere.

Nessun commento: