07/06/08

RAI par sloven, cuant in provincie di Udin?

Il rapuart jenfri radiotelevision publiche taliane e lenghis minorizadis nol è mai stât sempliç. Chel di podê viodi e scoltâ trasmissions inte proprie lenghe al varès di jessi un dirit di ducj i citadins, ma intal stât talian chest nol vâl pe plui part di chei citadins che no àn come lenghe native il talian.
Chest dirit nol è stât garantît nancje daspò che il Parlament al à fate buine la leç statâl 482/99 e che e je stade ratificade la Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls. Di cuant che al è nassût il Comitât 482 si à batût par che la RAI e i Guviers talians a metin in vore ce che e domande la leç, ma nancje cui riclams rivâts des autoritâts europeanis si à rivât a movi plui di tant la situazion. Cul sfuarç unitari di diviersis realtâts de nestre regjon si à rivât a otignî une programazion radiofoniche sperimentâl cuotidiane in lenghe furlane su la RAI regjonâl (20 minûts in dì par sîs mês).
Dut câs, ancje par cui che al è plui indenant di nô su cheste strade, nol è masse ce stâ contents. Al è il câs, par esempli, de comunitât slovene de nestre regjon. Cun di fat, se e je vere che inte RAI e esist une programazion radiotelevisive in lenghe slovene, e je ancje vere che une part de comunitât slovene – chê de provincie di Udin – no pues gjoldi di chest servizi public.
Il contrat di servizi RAI – Ministeri des Comunicazions cumò in vore al previôt che lis trasmissions a cuvierzin dute la aree là che e je a stâ la comunitât slovene, ancje in provincie di Udin. Ancjemò tal 2005 la Regjon e veve dât un finanziament ae Comunitât montane de Tor, dal Nadison e dai Cuei par meti sù un implant di trasmission a Puriessim propit par cuvierzi la zone. Invezit nol è sucedût nuie.
La cuestion e je stade puartade ae atenzion de Zonte regjonâl di une interogazion fate indenant dal conseîr de Slovenska Skupnost, Igor Gabrovec (te foto). Intal document, Gabrovec al invide l’esecutîf a movisi par che ancje i slovens de provincie di Udin a puedin scoltâ lis trasmissions de redazion slovene de RAI. Par che si rivi a di un tant, si movin ancje chei altris rapresentants de minorance, a tacâ des associazions di riferiment de comunitât slovene. Ancje il Comitât 482 al à poiât e al va dilunc a poiâ cheste bataie.
A stâi daûr a cheste cuestion e je massime la stampe de comunitât slovene furlane. In mert si puedin viodi i ultins articui sul argomet (ducj e doi par sloven) publicâts sul Novi Matajur (06/06/2008) e sul Dom (31/05/2008).

Nessun commento: