26/02/09

27 di Fevrâr: Zornade Furlane dai Dirits

Ancje chest an il Comitât 482 al propon une riflession pe Zornade Furlane dai Dirits, che e cole ai 27 di Fevrâr. Cun di fat, ta cheste date, si ricuarde la Joibe Grasse dal 1511 cuant che si impià il plui grant riviel popolâr inte storie dal Friûl. Si trate di un episodi storic che, se cjalât cence prejudizis, al mostre ben trop che lis comunitâts furlanis i tignissin ai lôr dirits e ce che a jerin prontis a fâ par difindiju.
Tal prin coment (ma ancje sul sît dal Comitât) us proponìn la version integrâl dal comunicât che il Comitât al à dât fûr pe ocasion: une riflession che e vûl meti prin di dut in vuaite sul pericul reâl pai furlans, ma ancje par slovens e todescs dal Friûl, di fâ dai pas indaûr intal cjamp dai dirits linguistics.
La Zornade Furlane dai Dirits e ven celebrade cuntun dì interie di programazion speciâl ancje di Radio Onde Furlane, che achì si pues viodi in detai il program.
La foto e mostre un lavôr di Tonino Cragnolini, artist furlan che al riviel de Joibe Grasse dal 1511 i à dedicât diviersis des sôs oparis.

3 commenti:

Comitât 482 ha detto...

Al è zaromai di cualchi an che ai 27 di Fevrâr il Comitât 482, intune cun altris realtâts furlanis, al celebre la Zornade Furlane dai Dirits. Cheste date e ricuarde la Joibe Grasse dal 1511 cuant che si impià il riviel plui grant inte storie dal Friûl: un episodi storic che, fûr des leturis stereotipadis che cualchidun al va dilunc a proponi, al mostre a clâr ce che lis comunitâts furlanis a jerin prontis a fâ par difindi i lôr dirits.
Il Comitât 482 al è nassût cun chê di difindi i dirits linguistics e nazionâi des diviersis comunitâts minorizadis dal Friûl e, duncje, al è propit su chest teren che si indrece prin di dut la nestre riflession. Magari cussì no, di fat, al è simpri il pericul di pierdi ce che si à rivât a otignî cun agns e agns di bataiis democratichis. Il risi al è, o almancul al varès di jessi, sot dai voi di ducj. Pensìn, par esempli, ae leç statâl 482/99, chê che il nestri Comitât al cjape il so non e che chest an e finìs dîs agns. Tai ultins agns i fonts par metile in vore si son sbassâts in maniere continuative: tal belanç statâl pal 2008 a son stâts metûts sù par jù 4 milions e 800 mil euros, ta chel pal 2009 i fonts a son deventâts 2 milions e 274 mil e la prospetive pal 2010 e je inmò plui basse. Cualchidun pensial pardabon che cuntun belanç di cheste fate si puedi garantî la presince des lenghis des dodis comunitâts minorizadis ricognossudis dal stât talian inte scuele, inte aministrazion publiche, intai mieçs di comunicazion? Cul gjavâi i fonts, tal cidin colpevul ancje de classe politiche nostrane, si va a sassinâ la 482, ven a dî la leç che e varès di meti in vore i articui 3 e 6 de Costituzion de Republiche taliane!
In Regjon intant ce sucedial? La gnove leç sul furlan, la 29/07, e je ferme. No dal sigûr par vie de impugnazion di pôcs articui denant de Cort costituzionâl, ma parcè che la aministrazion regjonâl no à mot un dêt par fâ i regolaments che a coventaressin par metile in vore. Cun di plui, l’assessôr di riferiment al à za dit a clâr che, ancje se la Cort e ves di dî che i articui impugnâts dal guvier talian a van ben cussì come che a son, si larà a modificâ la leç, pidimentantle su doi dai siei aspiets di fonde: l’ûs de lenghe furlane inte scuele e inte aministrazion publiche. Nancje che si volès cirî di limitâ, impen di slargjâ, ce che al ven garantît cu la 482. La prospetive e somee propit cheste: gjavâi ai furlans ancje chei risultâts otignûts inta chescj agns cu lis ongulis e cui dincj. E la situazion no je cui sa ce miôr nancje pai slovens e pai todescs dal Friûl. No stin a fevelâ po di rom e sinti che, ancje chenti, no dome no si ju calcole di minorance linguistiche, ma a voltis si ju piture di forescj ancje se pe plui part a son citadins talians…
Magari cussì no, chescj atacs ai dirits linguistics e nazionâi des comunitâts dal Friûl no podevin rivâ tun moment piês. Cun di fat, nol è mai stât cussì sempliç platâ dut daûr des emergjencis che si cjatìn a frontâ, veris o inventadis che a sedin. Cu la crisi economiche al è facil justificâ i tais pai fonts pes comunitâts minorizadis e pes lôr lenghis, cundut che si vedi tacât a taiâ za di prime de crisi e che i fonts metûts dal stât a sedin mancul di un fruçon dal so belanç. E nol impuarte nancje che cussì si tocjin dirits umans di fonde garantîts de Costituzion taliane, di acuardis internazionâi e riclamâts che al è pôc di une gnove risoluzion dal Parlament european. Il stât talian, di fat, invezit di ispirâsi ai principis democratics de sô Cjarte costituzionâl al pâr che al cimii ae muse piês dal so passât: chê nazionaliste e autoritarie. Cussì di une bande si taie cu la manarie risorsis e dirits, di chê altre bande si sabore pôre e asse cuintri di cui che al è diviers: vuê i imigrâts e doman cui sa?
Cundut achel, nô o vin sperance parcè che, ancje tai moments plui scûrs de sô storie, il Friûl al à simpri savût resisti e resurî. La nestre e je une storie di resistence. Par chest o refudìn di sbassâ il cjâf e di adatâsi a cheste clime. Par chest o lin dilunc a rivendicâ il nestri jessi furlans: ni miôr, ni piês di chei altris popui, ma diviers. Cul impegn, duncje, a lotâ pai nestris dirits linguistics e nazionâi, intune cul dirit di decidi in plene autonomie dal nestri avignî. Tal stes timp no acetìn di colâ tal zûc dal meti identitât cuintri di identitât: furlans sì, ma solidaris cun cui che al patìs. Alore, come i nestris vons, o alcìn la bandiere dai dirits e dal autoguvier, par fâ sù un Friûl che al sedi patrie di dirits par dutis e par ducj.


Il puartevôs dal Comitât 482
Carli Pup

Anonimo ha detto...

be une fieste cussi inmportante no pos essi ghettizzade domo su onde furlanne e su doi blogs ce vino votat per honsell a fa se lor a no capissin piez par lor a dizin simpi ca son a difese di dut lis minorancis ma dopo a no fazin nuie ce costave al comun di tira fur cualche franc pa une fiste o ricornze in place san jacum o no faz part dal percors mediatic di eluana signor SINDICmonopt

Anonimo ha detto...

EMILIO VS ERRIKO TABERNA CHEST ALE IL VIDEO CA FAZ FURROR SU YOU TUBE UN SOCIALISTA BASCO CA DISTUG UNE TAVERNE BASCHE DEI INDIPENDENTIST SSE VOLEIS SAVE DI PLUI LAIT SU YOUTUBE O IL CORRIERE DELLA SERA DI UE SABIDE