31/05/09

Europe: 7 candidâts pai dirits linguistics

A son siet i candidâts dal Friûl – VJ in corse pes elezions europeanis che a àn dât la lôr adesion ai ponts programatics fats indenant dal Comitât 482. Chest il cuadri che al è vignût fûr dal incuintri di vuê di buinore a Udin. A aderî a son stâts i candidâts: Igor Kocijančič (Lista Comunista e Anticapitalista), che al à partecipât al incuintri ancje par cont dai coleghis di liste Maria Pia Covre e Sergio Minutillo; Boris Pahor (Slovenska Skupnost / Union Slovene che e cor cu la SVP sudtirolese), che al è stât rapresentât dal conseîr regjonâl Igor Gabrovec; Debora Serracchiani (PD) che, impegnade inaltrò, e à aderît cuntun document che o cjatais achì; Gian Luigi Gigli (UDC), ancje lui cuntune adesion scrite e motivade che o podês lei achì; e Valeria Grillo (L’Autonomia), che e à puartât la sô adesion di persone a pene finît l’incuintri.
Altris candidâts a àn declarât la lôr poie aes bataiis a pro des lenghis minorizadis, ma cence dâ ancjemò une adesion formâl. Si fevele di: Igor Komel (Sinistra e Libertà), Luigi Ferone (L’Autonomia – Pensionati), e Maddalena Spagnolo (LN). Nissune rispueste, invezit, di chei altris candidâts…
Se cualchidun al à di rapresentâ il Friûl – VJ in Europe, o sperìn che al sedi un tra i candidâts a pro de bataie pai dirits linguistics.
Altris detais su la iniziative sul sît dal comitât.

29/05/09

Incuintri public dal Comitât 482 cui candidâts aes elezions europeanis

Par sensibilizâ il mont politic regjonâl su la situazion dai dirits linguistics in Friûl - V. J., sabide ai 30 di Mai aes 11.30 inte sale Pasolini dal palaç gnûf de Regjon (Udin) il Comitât 482 al fasarà un incuintri public cui candidâts dal Friûl-V.J. aes elezions pal Parlament european. Dopo di cheste iniziative a son in program altris incuintris cui politics regjonâi e i parlamentârs elets in Friûl-V.J.

25/05/09

Doman il Comitât 482 su Onde Furlane

La conference stampe di vuê e sarà trasmetude doman martars ai 26 di Mai su Radio Onde Furlane aes 8.30 e aes 12.30. Il file audio de conference stampe al sarà ancje publicât in curt sul sît dal Comitât 482.

Conference stampe e gnûf comunicât dal Comitât 482

Vuê il Comitât 482 al à tignût une conference stampe inte sede di Onde Furlane a Udin par ilustrâ la sô posizion in mert al tai dai fonts pe leç 482 e ae sentence de Cort Costituzionâls su la leç regjonâl 29. Chi o podês cjatâ il test dal comunicât dât fûr intant de conference stampe ("Dirits linguistics sot atac: resisti al è necessari").

23/05/09

Par no finî intune risierve

La Cort Costituzionâl, ae fin, e à dite la sô in mert ai comis de leç regjonâl sul furlan che a jerin stâts impugnâts dal guvier talian. Par savênt di plui, o podês cjatâ achì il test de sentence.
La leç regjonâl su la lenghe furlane e veve chê di superâ chei pidiments pratics che si veve cjatât par meti in vore la 482/99. Cumò al coventarà cjatâ altris sistemis par superâju.
Ciert al è che cierts passaçs de sentence si fâs fature a glotiju. Al pâr cuasi che a vedin voie di sierânus tune risierve. Il probleme al è che inte storie dal Friûl al è plui facil cjatâ republichis libaris che no risiervis... e, alore, nus tocjarà fâ ce che i furlans a san fâ miôr, ven a dî: resisti.
O vin resistût par secui, o resistarìn ancjemò!

22/05/09

Conference stampe dal Comitât 482

Lunis ai 25 di Mai a Udin e sarà la conference stampe di presentazion dal rapuart su la situazion dai dirits linguistics de minorance furlane prontât dal Comitât 482 che al è za stât mandât al Ministeri dal interni talian e al Comitât european che al à il compit di controlâ la metude in vore de Convenzion Cuadri pe Protezion des Minorancis Nazionâls. La conference stampe e sarà regjistrade di Radio Onde Furlane e e vignarà trasmetude cuntun speciâl di pueste.

06/05/09

Par tignî vive la flame di pre Checo Placerean

Vuê dopodimisdì, alì de sale dal Consei de Provincie di Udin, l’Istitût Ladin Furlan “Pre Checo Placerean”, un dai membris fondadôrs dal Comitât 482, al à presentât la gnove version dal sît internet de associazion, che si pues cjatâlu achì.
Il sît, rignuvît te sô muse e tai contignûts, al informe su lis ativitâts davueltis dal Istitût e al ufrìs un archivi informatic dedicât a pre Checo Placerean cun notis su la sô vite e cuntune selezion impuartante dai siei scrits (che e larà a insiorâsi cul timp).
Juste par dânt une cerce, o proponìn achì un tocut dal scrit «La realtà etnico-culturale del popolo friulano» (1977): “Il Friûl al è un popul ancjemò vîf e vivarôs, ma pressât di un tentatîf di colonizazion che al è in vore. La cussience de sô origjinalitât nazionâl e dâ segnâi di disveâsi. La democrazie - chê vere - no varès di cancelâ i piçui, ma di difindiju. Dut câs, si spere che la Europe, se no la Italie, e cjatarà il mût di judâlu a decolonizâsi, e a rivâ al nivel di colaboradôr, no di servidôr. E la disgracie dal taramot no lu coparà - cemût che cierts cjâfs lu bramin cence dîlu - compagn che lis vueris mondiâls cui 40.000 e plui muarts no son rivadis a mandâlu par aiar.” Ta chest 6 di Mai, a 33 agns dal Orcolat, o podìn propite dî che pre Checo le veve imbrocade su la capacitât di reazion dai furlans al taramot, ma bisugne ancjemò lavorâ par fâ deventâ realtât il rest de sô prevision.