26/02/13

ZFD 2013. Al covente cambiâ.

Si jere ai 27 di Fevrâr dal 2004 cuant che il Comitât 482 al veve inmaneât la prime iniziative pe Zornade Furlane dai Dirits. Un apontament pensât di une bande par fâ il pont su la situazion dai dirits linguistics e nazionâi dai furlans, ma ancje di chês altris comunitâts che a formin il Friûl, e di chê altre bande par ricuardâ la impuartance de mobilitazion in difese di chescj dirits (che al vûl dî ancje tignî impiât il ricuart di cui che lu à fat intai agns e intai secui stâts, a partî di chei furlans che ai 27 di Fevrâr dal 1511 a vevin fat riviel par difindi i “dirits antîcs” des lôr comunitâts). I doi aspiets ju ricjatìn ancje inte programazion speciâl che Radio Onde Furlane e met adun ancje chest an pe Zornade Furlane dai Dirits e che us invidìn a scoltâ.
Magari cussì no, di là dai ricognossiments che nus rivin des leçs di tutele (ricognossiments che simpri di plui a restin dome sul plan formâl), i nestris dirits linguistics e nazionâi a son rispietâts pôc o nuie. Il parcè di cheste afermazion al è facil di capî se si va a lei i documents di denuncie che a son stâts dât fûr dal nestri Comitât ancje intai ultins mês. Ce che forsit al è ancjemò piês al è però il fat che masse furlans a mostrin di no vê clâr che i problemis che ju scjafoin in dì di vuê a son sì i fîs di une crisi economiche e finanziarie internazionâl, ma che a rindiju ancjemò plui pençs al è stât il fat di no jessi stâts bogns di svilupâ un sisteme di autoguvier dal Friûl che nus permetès di elaborâ percors di svilup sociâl e economic diferents.
Un sisteme di guvier di chste fate però nol pues nassi dal nuie. Par svilupâsi e par cressi al à bisugne di une cussience identitarie fuarte che e vedi tant che fonde la nestre pluralitât linguistiche e nazionâl. La stesse che tantis voltis, nô furlans, o sin i prins a calcolâ di secondarie, cuant che no une font di straçariis. O sin ancjemò in timp par cambiâ. Varìno però la braùre e la capacitât par fâlu?

Nessun commento: