27/08/08

Sul furlan a cjapin posizion ancje i dirigjents scolastics

Il president de associazion dai dirigjents scolastics dal Friûl – Vignesie Julie, Pasquale D’Avolio, al è intervignût lunis (declarazions publicadis dal Messaggero Veneto) sul insegnament de lenghe furlane inte scuele.
Prin di dut al segnale che i fonts che a rivin par insegnâ il furlan scuele no son avonde. Un dât chest segnalât plui voltis, ancje dal Comitât 482, ma che fin cumò nol à cjatât rispuestis concretis de bande di cui che al varès di intervignî (Ministeri talian pe istruzion e Regjon).
In proposit us invidìn a lei il prin coment.

2 commenti:

Comitât 482 ha detto...

D’Avolio al declare ancje che i bêçs a vegnin dâts fûr a ploie e che diviersis scuelis ju doprin par fâ casse, parcè che a mancjin i controi su cemût che a vegnin doprâts. I finanziaments, almancul chei dal Ministeri, a vegnin dâts daûr di progjets fats indenant dai diviers istitûts, ma e je vere che plui di cualchi volte a vegnin doprâts par alc altri. Par cirî di evitâ chest probleme a coventaressin di une bande dai controi sui risultâts des ativitâts davueltis e di chê altre un cuote minime di ativitâts par furlan che ducj i istitûts a vedin di garantî. Doi elements che o cjatìn inte gnove leç regjonâl sul furlan che la aministrazion regjonâl par cumò no intint di meti in vore.
Un altri element che il rapresentant dai dirigjents scolastics al segnale e je la dibisugne di un regjistri (albo) dai insegnants di furlan. La cuestion no je cussì semplice, ma si podarès rivâ dongje dal obietîf cuntune liste come chê previodude de leç regjonâl 29/2007. Dut câs, come che si diseve, par decision de aministrazion regjonâl dut al è ret e fer.
Di une bande, o viodìn che la posizion manifestade de maiorance regjonâl (o almancul de sô plui part) e ven smentide dal Ministeri pe istruzion che al sburte pal ûs veicolâr des lenghis minorizadis, che al è za previodût de leç 482/99.
Di chê altre o cjatìn il president de associazion dai dirigjents scolastics che al propon soluzions in linie cun chês de gnove leç regjonâl sul furlan, ma che la aministrazion regjonâl e ten ferme e e mostre a clâr di volê cambiâ.
Si à dite che daûr di cheste leç a son dome “cuatri gjats” di “integraliscj furlans”. Po ben, plui il timp al passe, e plui si viôt che ciertis posizions a son condividudis di plui di “cuatri” di lôr e che al è simpri plui dificil di piturâju di “integraliscj furlans”. Ce i covential ancjemò al esecutîf regjonâl par rindisi cont che al è il câs di cambiâ strade?

Comitât 482 ha detto...

Achì disot o publichìn l'articul dal Messaggero Veneto che si faseve riferiment intal post in version integrâl.


«I fondi regionali per il friulano a scuola non sono sufficienti». Ma molte scuole della regione "fanno cassa" con i finanziamenti per l'insegnamento della marilenghe. La doppia denuncia arriva da Pasquale D'Avolio, presidente dell'associazione dirigenti scolastici del Friuli Venezia Giulia. La legge regionale firmata dall'ex assessore Roberto Antonaz non è ancora in vigore e sono dunque ancora congelati i finanziamenti collegati. Per l'anno scolastico che scatta a metà settembre, insomma, le scuole della regione possono contare sui 600.000 euro del finanziamento regionale collegato alla 'vecchia' legge 15 del 1999 e ai fondi ministeriali.
Secondo i presidi della regione, però, i fondi non bastano. «Il finanziamento della Regione non è sufficiente», spiega D'Avolio, che da docente e dirigente ha lavorato in numerosi istituti tra cui il liceo classico Stellini di Udine e il Paschini di Tolmezzo. La critica è strutturata: «Tutti i fondi sono distribuiti a pioggia. Nessuno ha mai controllato come vengano utilizzati. In pratica – continua – non c'è una verifica sulla qualità».
Questa situazione, spiega D'Avolio, favorisce quelle scuole che chiedono fondi «per materie che in realtà risultano già nei programmi didattici». Chiedono fondi alla regione per pagare ore di insegnamento che sarebbero già pagate dal ministero in quanto ore curricolari. Insomma, spiega il preside, «viene sfruttatta la legge regionale per fare cassa». Nei programmi di molti istituti, soprattuto elementari e medie, la storia regionale è già presente. E dunque la cultura friulana si studia comunque.
Tutt'altro discorso, invece, riguarda la legge Antonaz, bloccata in attesa del responso della Corte costituzionale. Nell'incertezza relativa all'applicazione della nuova legge, comunque, le scuole si sono attivate. «Al liceo Stellini – spiega D'Avolio – abbiamo chiesto di segnalare la contrarietà».
Anche se la nuova legge non viene applicata, ecco la situazione, nelle stime, sulle richieste. «Nelle scuole dell'infanzia la cosa non è mai stata presa troppo sul serio, non ha senso». Diversa la situazione alle elementari: «L'adesione – racconta D'Avolio – è abbastanza elevata ma distribuita a macchia di leopardo». Alle medie il numero scende di molto. «Circa il 20-30% degli insegnanti delle medie sono disponibili". Molto dipende infatti dagli insegnanti, "e dalla loro motivazione».
Decisamente più rare le adesioni negli istituti superiori. «Sono poche isole, 3-4 casi in tutto il Friuli», fa sapere il preside. Uno dei problemi più sentiti, secondo D'Avolio, è quello della duplicità dei finanziamenti. «Perchè i fondi del ministero non vengono assegnati alle regione invece che alle scuole? Sarebbe un gesto decisamente federalista». Oltre a questa duplicità, però, tra la Regione e Roma c'è un'altra divergenza. Se il ministero ha indicato come prioritario l'insegnamento veicolare, ovvero le lezioni di altre materie in friulano, la Giunta frena e sembra preferire l'insegnamento della lingua e della cultura. «La mano destra non sa quello che fa la mano sinistra – commenta D'Avolio – nonostante la maggioranza politica sia la stessa». Dal preside anche una richiesta alla giunta. «Ci sarebbe bisogno di incontri frequenti tra presidi e Regione», dice, e rilancia l'idea dell''albo dei docenti di friulano', proposto ma subito bloccato dai sindacati.

Beniamino Pagliaro

dal Messaggero Veneto di lunis ai 25 di Avost (pagjine 5 - Regjon)